mandag 16. november 2015

Juletrær av gamle bøker





























Her kommer en enkel ide til julepynt som jeg har funnet på Pinterest. Løp først til gjenbruksbutikken og plukk med deg gamle, bundne bøker. De pleier å koste rundt 10-20 kr. stykket.
Jakt på julestjerner, selv synes jeg det er fint med disse hvite papirstjernene som ofte er i handelen i interiørbutikker eller kanskje det gjemmer seg noen på loftet?

Riv forsiktig av den stive permen (og bare den), la boksidene henge sammen. Nå er du klar for brettejobben, og det er lett som en plett! Ikke fortvil!





























Brett halve første side ned mot midten. Deretter bretter du en gang til inn mot midten.
Dette gjentar du med hver side til du har et sted mellom 30-40 sider brettet på denne måten.
Da løsner du sidene samlet fra bokomslaget, slik at de henger sammen og du vil ha en langsgående stiv kant.  Jeg bruker saks.
Deretter samler du sidene sammen til et tre, men da opplever du at du har disse små trekantene nedenfor som står i veien. Er det en bok med vanlig størrelse bretter jeg dem innover. (se på trærne på bildene) Er det derimot et større tre, for eksempel laget av en notebok klipper jeg bort det overflødige nederst.
På bildet under ser du hvor fint treet ser ut når jeg snur det på hodet. Øverst binder jeg treet sammen med litt hyssing og prøver å fordele brettene jevnt rundt. slik at det ikke blir glissent på baksiden.
Stjernene har jeg ikke festet enda, men jeg prøver kanskje limpistol her.
Denne koselige julepynten kan gjøres sammen med litt større barn/unge også. Jeg hadde ikke nølt med å ha den som formingsoppgave på 5.-7.trinn.

HA EN LUN, KOSELIG KVELD! HOS MEG PISKER REGNET PÅ RUTA, OG JEG TROR DET BLIR EN FIN LAGEKVELD.

8 kommentarer:

  1. Pomysłowa choinka!
    Pozdrawiam
    Kamila

    SvarSlett
  2. Svar
    1. Hei Joan
      Så gøy du synes det! Tusen takk, og morsomme å lage det er de.
      Fine dager til deg!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  3. Det blir skikkelig nostalgisk jul av disse juletrærne.
    Morro med noe som ikke behøver å koste all verden! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin
      Tusen takk for hilsen! Jeg liker litt nostalgi og så er det jo ekstra kjekt at det i tillegg er enkelt og rimelig å lage. Ha fine dager framover!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  4. Kjempefine! Du er så kreativ og flink!

    Ønsker deg en fortsatt fin uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisa
      Tusen takk for koselig hilsen og fine ord! Nå er denne ideen funnet på Pinterest, så jeg skal ikke ta æren for den. Mye tips å finne der. Det er koselig å sitte ved langbordet og lage ting når kveldene er mørke og det går mot jul. Glade dager til deg! Klem fra Kaspara

      Slett